Shopify for Norge, slik fungerer det: Fordeler og ulemper

Jacob. M
Jacob. M

Vurderer du å starte en nettbutikk, har du mest sannsynlig kommet over Shopifys netthandelsplattform! Shopify er en av verdens mest populære, og raskest voksende, netthandelsplattformer på markedet i dag, i B2C-segmentet.

Selskapet, som er basert i Canada, har doblet omsetningen årlig de siste årene. Dette er fordi Shopify ekspanderer kraftig og er flinke til å tilpasse plattformen til de lokale behovene til nettbutikker i ulike markeder.

I Norge kan for eksempel netthandlere som bruker Shopifys plattform dra nytte av tjenester som: Vipps, Tripletex, Bring og en rekke andre tredjepartstjenester som er kompatible med Shopify.

Shopify er en av verdens ledende e-handelsplattformer

Siden Shopify er en av verdens ledende plattformer for netthandel, med mer enn 2 millioner aktive brukere, kan brukerne stole på å alltid ha tilgang til et bredt spekter av funksjoner.

Selvfølgelig er alle etablerte salgskanaler som Facebook, Instagram, Amazon, Pinterest osv satt opp for å enkelt kunne brukes med Shopify. I tillegg kommer det stadig nye tekniske løsninger som er kompatible med Shopify, noe som kommer plattformens brukere til gode.

Selv om Shopify er en av de desidert beste netthandelsløsningene som finnes i Norge, er det også et par ulemper det er viktig å være klar over.
I denne artikkelen går jeg gjennom hva du bør vite om Shopify før du starter nettbutikken din.

Jeg anbefaler sterkt at du leser denne sammenligningen av Shopify og andre netthandelsplattformer før du bestemmer deg!

Shopify kan være både et godt og et dårlig alternativ. Alt avhenger av hva dine spesifikke behov er?

Etter å ha lest denne artikkelen vil du forstå hvilke fordeler og ulemper som kommer ved å bruke Shopify i Norge. Du får også et innblikk i hva det koster å bruke Shopify, og hvordan du beregner totalkostnaden hos denne plattformen.

Gå til sammendraget av artikkelen.

forstå fordelene ved å bruke Shopify

Slik fungerer Shopify for Norge

For det første er ulike netthandelsplattformer bra for brukere i ulike markeder. Ingen plattform er best for alle land, eller for alle typer virksomheter. Dette skyldes hovedsakelig at ulike systemer er satt opp for å møte behovene til markeder hvor brorparten av deres brukere (kunder) er aktive. Som eksempel kan jeg nevne Squarespace, som er et godt alternativ for netthandlere på for eksempel det amerikanske markedet. Squarespace blir derimot nesten ikke brukt i det hele tatt blant nettbutikker på det nordiske markedet.

Det finnes også en mengde plattformer for netthandel som er utviklet av skandinaviske selskaper. Disse plattformene er selvsagt først og fremst ment for nordiske nettbutikker, men gir samtidig dårlig kår for internasjonal vekst.

Forvent også flere andre ulemper ved å velge en liten og internasjonalt ukjent netthandelsplattform. For eksempel kan det nevnes at mindre netthandelsplattformer aldri gir tilgang til et appmarked. I tillegg betaler brukere i prinsippet alltid en høyere pris, men får tilgang til færre funksjoner og mindre fleksibilitet enn med store internasjonale netthandelsplattformer.

Shopify er en god kompromissløsning

Som nevnt tidligere er Shopify Norge en god kompromissløsning. Brukerne får tilgang til et av de mest moderne systemene tilgjengelig for internasjonal netthandel i B2C, men kan samtidig nyte tilgang til lokale og populære tredjepartstjenester i hvert marked, for eksempel frakt, regnskap og betaling.

Nedenfor går jeg gjennom hva Shopify er, og hva du bør vite, før du bestemmer deg for om Shopify er en god løsning for din bedrift eller ikke.

En fleksibel SaaS-tjeneste som er enkel å bruke

Ulike netthandelsplattformer kan som nevnt passe ulike typer brukere og virksomheter. Shopify er en såkalt SaaS-tjeneste (Service as a Software). I likhet med flere andre plattformer på markedet, for eksempel: Webnode, Squarespace og Wix, gir Shopify brukerne tilgang til alt de trenger til nettbutikken på ett sted.

SaaS er enkelt forklart en helhetlig løsning der du betaler en fast abonnementsavgift. I tillegg til tilgang til selve systemløsningen, får du også tilgang til kundeservice, webhotell, CDN, tema (designmaler), betalingsløsninger og programvare («apper»), og stort sett alt annet du trenger for å drive en vellykket netthandel.

Fordelen med å bruke SaaS er at SaaS, fra et brukerperspektiv, er enkel å bruke. Med Shopify registrerer du først en gratis brukerkonto, deretter kan du teste systemet i 14 dager. Tjenesten er laget slik at alle uten tidligere erfaring med netthandel kan lage sin egen stilige og velfungerende nettbutikk.

passer til ulike typer brukere og virksomheter

Komplette løsninger som Shopify er enkle å bruke, men er ikke like fleksible som systemer som bruker åpen kildekode (f.eks. WooCommerce). Mange netthandelsselskaper må gjøre endringer som avviker fra for eksempel hvordan temaet og standardkonfigurasjonene er satt opp i Shopify.

En fordel er imidlertid at Shopify er en verdensledende plattform, noe som gjør at det er enkelt å finne partnere for Shopify. Det samme gjelder for eksempel apper, som betalingsløsninger og temaer (designmaler).

I dag er det mange selskaper som kun fokuserer på å skape merverdi for selskaper som bruker Shopifys plattform. Det er derfor mulig å leie inn ekstern støtte ved behov, for blant annet å gjøre tilpasninger som krever kunnskap om kode og programmering. I de aller fleste tilfeller vil ikke dette være nødvendig, men det er en mulighet som finnes.

Med en liten netthandelsplattform er du fullstendig prisgitt den aktuelle systemleverandøren, og det er mye vanskeligere å søke ekstern hjelp.

Slik lager du en nettbutikk hos Shopify

Det er enkelt å lage din egen nettbutikk med Shopify. For å lage din egen nettbutikk kreves følgende:

  1. Registrer en brukerkonto. Du kan registrere en konto hos Shopify helt gratis uten å forplikte deg til å betale. Shopify tilbyr brukerne å teste systemet i 14 dager helt gratis.
  2. For å begynne å ta betalinger i nettbutikken din, må du velge en abonnementsplan hos Shopify. Skulle du ønske å bli en betalende kunde innen 14 dager, vil Shopify sørge for at du ikke blir belastet for de resterende dagene av gratisperioden. Shopify har nylig oppdatert tjenestepakkene sine og det finnes nå en startpakke som er billigere enn den forrige «Starter». Les mer om Shopifys planer og priser her før du prøver Shopify.
  3. Du må opprette et selskap. Men for å komme i gang med Shopify kan du skrive inn personnummeret ditt som momsregistreringsnummer. Du trenger også en bedriftsbank for å konfigurere betalingsløsninger, og ta betalt i nettbutikken din.
  4. For å bygge en nettbutikk på egenhånd kreves det visse designelementer som tema, logo og favicon. Du trenger også tilgang til for eksempel produkt- og inspirasjonsbilder som du ønsker å bruke på nettsiden din. Du trenger et tema som bestemmer utformingen av, og utseende til, nettsiden din. Shopify tilbyr en håndfull gratis temaer, men temaer kan også kjøpes. Du må også designe egen logo og favicon for din nettside. Du kan enten kjøpe en logo eller lage en logo gratis på egen hånd (Looka har for eksempel verktøy for å lage logoer gratis).
en helhetlig løsning hvor du betaler en fast abonnementsavgift

Så mye koster det å bruke Shopify

Det kan være vanskelig å få oversikt over totalkostnaden med å starte egen nettbutikk. Dette er fordi ulike netthandelsplattformer tar betalt på ulike måter, gjennom forskjellige abonnementsplaner. Du kan finne såkalt attraktiv prissetting, en måte å prise på som en netthandelsplattform utelukkende bruker for å tiltrekke seg nye kunder.

Plattformen vil da virke rimelig, men kort tid etter at nye brukere har registrert seg, innser de at de må oppgradere til en dyrere tjenestepakke for å få tilgang til for eksempel funksjoner eller annen merverdi som de ikke visste at de trengte da de begynte å bruke det aktuelle systemet.

En fordel med Shopify er at de ikke bruker verken dekningspriser (de rimelige lureprisene) eller kompliserte prismodeller. Tvert imot, Shopify gir brukerne veldig sjenerøse tjenestepakker. Den enkleste tjenestepakken «Basic» gir for eksempel brukerne tilgang til nesten samme funksjoner som de mer avanserte planene. Men det er noen ting du bør vite før du bestemmer deg for å bruke Shopify.

Du må betale for noen få ekstra ting i tillegg til den faktiske Shopify-abonnementsavgiften. Jeg går igjennom hva som faktisk skiller de ulike planene slik at du vet hvilken pakke du trenger før du begynner å bygge nettbutikken din hos Shopify.

I tillegg til en gjentakende avgift du må betale for å bruke Shopifys plattform, bør du forvente følgende kostnader:

  • Domene: Domene betales vanligvis årlig. Du kan kjøpe et domene direkte gjennom Shopify (vi anbefaler dette da det er det enkleste), men du kan også kjøpe et domene fra en annen registrar og peke domenet (via DNS-innstillingene) til Shopify-butikken din. Et domene koster rundt 120-150 NOK avhengig av om du vil bruke et .no-domene eller et .com-domene.
  • Tema: Shopify tilbyr omtrent ti gratis temaer. Det er absolutt ingenting galt med disse temaene, men i mange tilfeller er det verdt å betale for et tema som passer ens spesifikke behov. Temaer som ikke er gratis kan kjøpes gjennom Shopify Theme Store. Prisene ligger på rundt 210-350 USD (engangsavgift).
  • Transaksjonsgebyrer: Uansett hvilket netthandelssystem du bruker, er det alltid kostnader forbundet med å ta imot betalinger. I Shopifys tilfelle kan du bruke mange betalingsløsninger i nettbutikken din. Hver betalingsløsning krever et gebyr for at du skal kunne bruke dem, så her kommer det an på løsningen du velger.
  • I tillegg krever Shopify et gebyr hvis du ikke bruker Shopify Payments (se nedenfor). Du bør forvente å måtte betale et transaksjonsgebyr, og eventuelle oppstartsgebyrer, for bruk av andre betalingsløsninger (for eksempel Vipps, PayPal, Stripe osv.). I tillegg må du betale et transaksjonsgebyr til Shopify på verdien av bestillingen. Denne transaksjonsavgiften varierer avhengig av hvilken Shopify-plan du bruker. De dyrere planene har et lavere transaksjonsgebyr.

Det som skiller de tre forskjellige tjenestepakkene (Basic, Shopify og Advanced) er hovedsakelig følgende: Transaksjonsgebyrer, brukerkontoer (personalkontoer) og antall tilgjengelige lagringssteder.

  • Shopify Basic: Koster $29 per måned
  • Shopify: Koster $79 per måned
  • Avansert: $299 per måned
  • Starter (ny servicepakke) 5$ per måned

Med de mer avanserte Shopify og Advanced-pakkene får du tilgang til flere admin-kontoer, og kan også administrere flere lagerplasseringer, men selv med Basic får du tilgang til 2 admin-kontoer og opptil 4 lagersteder, som de aller fleste startups klarer seg godt med.

Det er også viktig å vite at enkelte apper (for eksempel logistikkapper) kan kreve at du bruker en mer avansert plan. Du kan for eksempel bli pålagt å bruke en mer avansert servicepakke for å vise fraktpriser og ledetider i sanntid.

Den største ulempen for norske netthandlere

Shopify har eksplodert i popularitet på det nordiske markedet. I dag er Shopify raske til å ta i bruk nye trender i det nordiske markedet. Skandinaviske fintech-selskaper som Dooer, Vipps, Primepenguine, Tripletex, Zettle By Paypal (iZettle) er noen få eksempler på nordiske tredjepartstjenester som alle er kompatible med Shopify.

Dessverre venter vi fortsatt på at Shopify Payments skal bli tilgjengelig for norske brukere av Shopify. Her kan du raskt se om Shopify Payments har blitt tilgjengelig på det norske markedet. (Shopify Payments var ikke tilgjengelig i Norge da denne artikkelen ble publisert.)

Shopify Payments kan brukes i de nordiske nabolandene (Sverige, Finland, Danmark) og det er bare et tidsspørsmål før norske netthandlere kan dra nytte av Shopifys egen betalingstjeneste. (Denne tjenesten innebærer at du ikke betaler ekstra transaksjonsgebyrer i tillegg til gebyret du betaler for å bruke Shopify Payments.)

I Sverige har Shopify for eksempel gjort Shopify Payments kompatible med Klarna. Dette betyr at netthandlere enkelt kan koble Klarna sammen med Shopify Payments. Klarna er en veletablert betalingsløsning også i Norge, og det er sannsynlig at vi vil se et lignende oppsett når Shopify Payments lanseres på det norske markedet.

MERK at selv om Shopify Payments ennå ikke er tilgjengelig på det norske markedet, kan netthandlere som bruker Shopify i Norge bruke en rekke andre betalingsløsninger. Du kan for eksempel betale med Klarna, Zettle by PayPal, Vipps, PayPal og en rekke andre tjenester mens du venter på at Shopify Payments skal lanseres.

Slik fungerer dropshipping for norske netthandlere

Shopify er sannsynligvis den mest populære netthandelsplattformen som er tilgjengelig for dropshipping. Shopify er relativt billig, enkelt å bruke og estetisk tiltalende, og i tillegg integrert med et bredt utvalg av dropshipping-apper.

Det finnes flere forskjellige dropshipping-tjenester som er kompatible med Shopify. Dropshipping gjør at nettforhandlere slipper å kjøpe inn og lagerføre produktene selv. All logistikk håndteres i stedet av leverandørene. Når et produkt selges i en nettbutikk med dropshipping, sendes bestillingen videre til leverandøren, som igjen leverer bestillingen til kunden.

Det er flere fordeler med dropshipping. Ikke minst at du kan selge produkter på nett uten noen særlig startkapital. Dessverre er det imidlertid flere problemer med dropshipping. Ikke minst i Norge, som ikke er en del av EU.

Et vanlig problem er at produkter som selges i Norge må klareres og deklareres i tollen, noe som gjør det vanskelig for norske netthandlere å drive med dropshipping. Men mange vellykkede netthandlere lykkes med dropshipping fordi det finnes smarte løsninger som unngår de byråkratiske hindringene.

Som norsk nettforhandler kan du blant annet selge via dropshipping til kunder i andre markeder der dropshipping fungerer bedre enn i Norge. Det er også mulig å finne løsninger for dropshipping i Norge der tredjepartsselskaper har lagring i Norge, eller dropshippe direkte fra norske leverandører til kunder i Norge.

Populære apper som finnes for dropshipping med Shopify lar vanligvis Shopify-butikker importere produkter direkte fra en markedsplass. I stedet for å måtte lage produktsider selv og legge til produktbilder og produktinformasjon i nettbutikken din, kan du koble nettbutikken din til en markedsplass som tilbyr dropshipping.

Du kan da velge produkter fra markedsplassens ulike leverandører og gjøre disse produktene salgbare i din nettbutikk. Mange apper tilbyr også for eksempel integrerte ordreflyter. Bestillinger, og i mange tilfeller transaksjoner, videresendes direkte til leverandøren når en kunde legger inn en bestilling i din nettbutikk.

Shopify er en av de beste tjenestene for dropshipping siden det er mange apper og tredjepartstjenester å velge mellom som er kompatible med Shopify. Her er noen apper som er populære blant norske Shopify-brukere innen dropshipping:

  • SaleHoo
  • Dsers app
  • Appscene

Les mer om dropshipping med Shopify her!

Sammendrag

  • Shopify er en av verdens mest populære netthandelsplattformer, og er nå et av de beste alternativene selv for norske netthandlere innen B2C.
  • Før du bestemmer deg for å bruke Shopify, bør du forstå dine behov. Ulike plattformer kan være bra for ulike markeder og typer virksomheter. En stor fordel med Shopify er at du får tilgang til et stort utvalg apper som du kan bruke om du har behov. Nå for tiden finnes det mange apper som primært er beregnet på norske netthandlere, som kan brukes med Shopify.
  • En ulempe med Shopify er at betalingsløsningen «Shopify Payments» ennå ikke er tilgjengelig for Norge. Her kan du se om Shopify Payments er blitt tilgjengelig i Norge. Uten Shopify Payments må du beregne et transaksjonsgebyr for betalingsløsningen du velger å bruke i din nettbutikk.
  • Shopify er rimelig og det er ingen skjulte kostnader. Du må betale for en Shopify-plan, i tillegg til denne avgiften bør du forvente å kjøpe et tema, et domene og i noen tilfeller koster appene penger å bruke. Det mest merkbare er betalingsløsninger som vanligvis belaster en prosentandel av transaksjonene dine.
  • Du kan også teste Shopify gratis i 14 dager. Hvis du ikke ønsker å bruke Shopify, stenger du kontoen din uten forpliktelser. Hvis du derimot velger å fortsette å være bruker av Shopify, trenger du ikke betale for de resterende dagene av gratisperioden dersom du begynner å betale før gratisperioden er over.
  • Hvis du vurderer å bruke dropshipping, kan Shopify være et godt alternativ. Imidlertid er det flere byråkratiske problemer ved å drive med dropshipping. Du bør derfor sette deg inn i hva som gjelder for hvert enkelt marked der kundene dine befinner seg. Shopify tilbyr flere apper som integreres med ulike dropshipping-markedsplasser. Noen populære apper for dropshipping er: SaleHoo, Dsers app, Appscene
  • Du kan lese vår sammenligning av Shopify og andre netthandelsplattformer her.