Squarespace – en nettsidebygger med lav markedsandel i Norge

Jacob. M
Jacob. M

I 2020 hadde rundt 3,79 millioner mennesker registrert seg hos Squarespace (ThriveMyWay). Hvis du noen gang har vært interessert i bygging av en nettside, har du garantert hørt om Squarespace. Av de mange ‘Gjør det selv’-plattformene som finnes der ute, er Squarespace en av de enkleste og beste å bruke.

Denne utrolig populære hjemmesidebyggeren har gjennomgått mange endringer det siste året, og optimalisert ytelsen for å bli best. Det er ikke bare et nyttig verktøy for å lage profesjonelle og tiltalende nettsider, men integrerer også netthandelsfunksjoner samt har fellesskapsbyggende muligheter.
Til tross for at Squarespace er en enorm, internasjonal plattform, er markedsandelen i Norden fortsatt svært liten, og dekker kun 8%. Det er generelt bedre å velge en internasjonal plattform som er mer etablert på det norske markedet, for å oppnå de beste resultatene.

optimalisere ytelsen for å være den beste

Ved valg av en mer etablert plattform vil du blant annet få tilgang til en kundestøtte som er tilgjengelig i arbeidstiden i vår tidssone. Dessuten vil du kunne dra nytte av tredjeparts plugins som vanligvis brukes i Norge.

Den beste plattformen for netthandel i Norge er etter vår mening Shopify. Shopify er godt etablert i Norge og er integrert med alle norske betalingsleverandører, økonomisystemer og logistikkverktøy som norske bedriftseiere pleier å bruke. Du kan lese mer om Shopify for Norge her.
Hvis du vurderer å bruke Squarespace til byggingen av en enkel hjemmeside, kan du også vurdere Webnode. Den ligner på Squarespace, men er en mye enklere plattform som du kan prøve ut gratis.

Webutviklere og netthandelsbedrifter ser på Squarespace som et enkelt produkt, både intuitivt og fritt for komplikasjoner. For folk som ikke kan koding og programmering, men ønsker å bygge nettsider, er Squarespace en svært levedyktig løsning.

Nordmenn som ser på Squarespace som et WordPress-alternativ må vite at selv om denne plattformen ikke passer for alle, passer den for de fleste.
Squarespace er ikke kompatibel med å bygge hjemmesider som skal håndtere store mengder data. Dette inkluderer store nettsteder for universiteter, sykehus, myndigheter og andre institutter som arbeider med massive mengder data. I stedet er denne nettsidebyggeren best egnet for små til mellomstore nettbutikker, porteføljer, podcaster, blogger, restauranter med fler. Du kan lese mer om bygging av nettsider her.

Squarespace har gjort mange oppdateringer de siste årene som har vært utmerket. Nedenfor vil vi ta en nøyere titt på noen av nøkkelfunksjoner, prispakker og nylige oppdateringer.

Gå til sammendraget her.

både intuitivt og uten komplikasjoner

Prispakker, oppdateringer og funksjoner

Hvis du er interessert i å prøve ut Squarespace, er det kjekt å vite at de ikke har en gratis pakke. Om du har et lite budsjett, kan dette hindre deg i å registrere deg hos denne nettsidebyggeren. Du kan imidlertid fortsatt velge 14-dagers gratis prøveperiode. For en fullstendig brukererfaring, må du betale etter disse 14 dagene. Det er også viktig å merke seg at du kanskje må betale høyere priser hvis du planlegger å tjene penger på nettstedet ditt.

Squarespace lar deg velge mellom 60 forhåndslagde design, maler, når du skal bygge en nettside. Du kan også tilpasse disse malene i henhold til dine preferanser. Du må fortsatt velge en av dem som utgangspunkt. Malene er flotte når det gjelder å dekke ulike aspekter av bransjen.

Du kan finne totalt 14 ulike kategorier for malene, som inkluderer bryllup, blogger med mer. Bytte av mal og design kan du gjøre helt frem til du publiserer nettsiden, men husk at endring av mal vil endre arbeidet du har lagt i byggingen av nettsiden, og skape merarbeid.

Når det gjelder disse ferdiglagde designene, ser de utmerket ut og de er en fin måte å få de profesjonelle nettsidene dine raskt i gang. En oppdatering som følger med Squarespace versjon 7.1, er at alle malene nå er ulike versjoner av basismalen. Disse malene har med andre ord samme programmeringsgrunnlag, noe som innebærer at du bare må gjøre små endringer for å omstrukturere hele designet.

For å si det på en enkel måte, vil de som bruker Squarespace finne det mye enklere å tilpasse nettsider. Det betyr også at brukere kan endre hele designet og temaet på nettsiden deres ved noen få klikk. Det holder alt enkelt, strømlinjeformet og jevnt. Med det sagt, kan du fortsatt velge en eldre versjon av Squarespace, hvor endringsmulighetene er større.

Totalt sett er Squarespace en nybegynnervennlig nettsidebygger som er rettet mot folk som aldri har laget en hjemmeside før, og som ønsker å få den laget og publisert raskt. Nettsidebyggeren tilbyr flotte funksjoner som muligheten til å legge til timebestillinger, kalendere, butikker med mer. Hvis du ønsker å bruke en tilpasset mal eller kode, må du velge en dyrere pakke.

En annen flott funksjon ved Squarespace er deres logo-produsent. Ved hjelp av denne funksjonen kan brukere lage profesjonelle logoer til nettbutikken i løpet av få minutter. Når det gjelder nettsideredaktøren, lar dette verktøyet deg ganske enkelt bruke en dra og slipp funksjon.
Takket være dette kan du visualisere hvordan nettstedet ditt vil se ut mens du gjør redigeringer. Wix er en enda mer etablert plattform i Norge enn Squarespace, men av alle alternativene er Shopify den desidert mest populære.

tilpasse disse malene i henhold til dine preferanser

Squarespace sammenlignet med andre nettsidebyggere

En av de største aktørene innen bygging av nettsider, er WordPress. Debatten rundt Squarespace vs WordPress har pågått lenge, da disse har konkurrert i mange år. Squarespace har fått økt omtale og flere brukere den siste tiden grunnet sin proaktive markedsføring. Når man sammenligner Squarespace med WordPress, er de viktigste aspektene brukervennlighet, funksjonalitet og maler.

Når det kommer til brukervennlighet, hjelper Squarespace brukere med å lage prisbelønnede, vakkert designede nettsider uten å bruke for mye tid. Det gir deg stor fleksibilitet, slik at du kan eksperimentere med farger, detaljer og design. For ikke å nevne, Squarespace har også innebygd analyse, SEO og andre funksjoner integrert for netthandelsider.

Imidlertid kan dette mangfoldige spekteret av funksjoner bety en høyere pris. Så hva koster det å bruke Squarespace? Vel, svaret er at det varierer veldig. Det avhenger av antall funksjoner, utvidelser og verktøy du trenger/ønsker til nettsiden din. Desto mer du ønsker å legge ut på nettsiden din, desto mer må du betale.

WordPress, på den andre siden, krever at du har noe mer erfaring med nettsidebygging, men det er et mer budsjettvennlig alternativ. Mange mener WordPress er vanskelig og ganske komplekst. Det er imidlertid ikke tilfelle. Når det kommer til maler og temaer, tilbyr WordPress mange flere alternativer som kan tilpasses, avhengig av din evne til å bruke programmeringsteknikker. Begge plattformene er svært populære, og de har omtrent like stor andel brukere. Ved en sammenligning mellom Squarespace og Shopify, krever det at du ser på andre aspekter av verktøyet, mer spesifikke for netthandel, da Shopify fokuserer på netthandelsbedrifter.

malen vil endre arbeidet du har lagt ned i å bygge nettstedet

Fordeler og ulemper ved å bruke Squarespace for netthandel

Mange stiller spørsmålet «Er Squarespace bra for netthandel?». Økningen av nettbutikker gjør det avgjørende for bedriftseiere å ha en flott hjemmeside for butikken når de skal selge produkter. Å legge til en butikk på nettsiden din med Squarespace er utrolig enkelt. Mulighetene dette verktøyet gir, betyr at du bare er noen få klikk unna å lage en høyt spesialisert og profesjonell nettside for netthandel.

Når det gjelder funksjoner, lar Squarespace brukerne sette opp betalingsmetoder på en rekke ulike måter. Du får også bruke deres automatiske skatteberegninger. Dessuten kan du selge både digitale og fysiske produkter, tilby rabatter og salg, lage e-postlister, sende gavekort og tusenvis av andre netthandelsrelaterte funksjoner. Derfor kan nettsiden fremskynde virksomhetens inntektsgenereringsprosess uten problemer.

Brukeropplevelsen for å administrere alle produktene dine er detaljert og veldig enkel å lære. Det tar ikke lang tid å legge inn bilder, priser og skjemaer for datainnsamlingen på nettsidens grensesnitt. Det tilbyr et fullt utstyrt butikkalternativ dersom du ønsker å gå inn i netthandelens verden.

Les mer om hvordan du lykkes med å sette opp nettbutikk her!

Selv om det ikke er det billigste alternativet på markedet, er det verdt hver krone hvis du ønsker å lage en virkelig effektiv nettside. Alle prispakkene kommer med et domene som er gratis det første året. Ved å oppgradere pakken din kan du la kundene dine registrere kontoene sine på nettsiden din.
Andre fordeler inkluderer analyser, integrasjoner av sosiale medier, merchandising-verktøy med mer. De fleste av de avanserte funksjonene til dette verktøyet fokuserer generelt på netthandel. Hvis en nettside for netthandel er hovedmålet ditt, kan det være verdt å investere i en dyrere pakke.

Sammendrag

  • Squarespace tilbyr flere verktøy og funksjoner som hjelper til med å bygge interaktive og attraktive netthandelssider for brukerne. Det er en av de største plattformene i verden, men den er lite etablert i Norge foreløpig.
  • Hvis du planlegger å opprette en nettbutikk, anbefaler vi Shopify. Den har flere tredjeparts-integrasjoner med systemer som er populære på det norske markedet. Les mer om Shopify i Norge her.
  • Ser du etter en hjemmesidebygger for å lage en enkel nettside, kan Squarespace være et godt alternativ. Det kan imidlertid være lurt å sjekke ut den enklere plattformen Webnode, som er svært populær på det norske markedet. Webnode kan brukes gratis (men du må betale for å få ditt eget domene). Les mer om hvordan Webnode fungerer her.
  • Prisen du må betale for Squarespace vil i stor grad variere med antall funksjoner du trenger for å designe og optimalisere nettsiden din.