Ønsker du å lage din egen hjemmeside til din bedrift? Bedriftsnettsider er blant de enkleste nettsidene å lage. Ved å bygge bedriftens hjemmeside på egenhånd får du et resultat som er minst like godt som om du bestiller en profesjonelt designet nettside.
Dette er fordi de enkleste bedriftshjemmesidene vanligvis bare består av noen få nettsider (hjemmeside, kontaktside, om oss, tjenester). Denne typen hjemmesider er enkle å bygge ved hjelp av en ferdig nettsidemal («tema»).
Hvis du derimot ønsker å lage en mer kompleks nettside for din bedrift, med ulike programmer, chatbots, markedsføringsverktøy og APIer, bør du søke profesjonell hjelp da dette er vesentlig vanskeligere å gjennomføre.
Fremgangsmåten for å lage en hjemmeside til bedriften er enkel.
Du velger en nettsidebygger som passer dine behov med tanke på design, kundeservice, pris, brukervennlighet, lastetider osv. Alt du trenger å gjøre er å velge og installere en designmal og tilpasse malen med dine farger, firmalogo, favorittikon og font. Da er det i grunnen bare å laste opp bedriftens bilder, og tekstinnholdet, du ønsker å bruke på bedriftens hjemmeside.
Du må så registrere et domene for hjemmesiden din. Men generelt er det så enkelt å bygge en bedriftshjemmeside at du ikke trenger ekstern hjelp.
Skal du derimot lage en nettside til din bedrift som har flere sider, programmer og tilpasninger, bør du vurdere å bestille en profesjonell nettside. Kontakt oss – vi gir deg et tilbud for utviklingen av en profesjonell hjemmeside som dekker bedriftens behov.
6 steg til hvordan du lager en bedriftshjemmeside
For å bygge en hjemmeside for bedrifter på egenhånd, bør du ikke bruke et CMS (For eksempel WordPress, Joomla osv.). Disse plattformene brukes av profesjonelle webdesignere og kan være vanskelig å manøvrere. De krever dessuten mer kunnskap og tid for å kunne bygge en flott hjemmested til din bedrift på egen hånd. Vi anbefaler i stedet at du velger en SaaS-tjeneste (SaaS: Software as a Service). På den måten får du alt du trenger, inkludert designmaler, webhotell og kundeservice.
Det finnes flere gode løsninger på markedet innenfor SaaS-segmentet. Når du skal velge en plattform til hjemmesiden din, anbefaler vi at du primært velger en tjeneste som er godt etablert i det norske markedet og som i tillegg har datasentre nær brukerne dine.
For å lykkes med hjemmesiden din trenger du også en grafisk profil. Det kan høres avansert ut, men består faktisk av et dokument som definerer bedriftens logo, farger, fonter osv. Mer om dette videre i artikkelen.
Sist, men ikke minst, bør du skaffe et domene for nettstedet ditt. En fordel ved å bruke en av plattformene vi anbefaler er at du kan bygge hjemmesiden din og teste tjenestene uten å anskaffe deg et domene først. På denne måten trenger du ikke bruke penger på et domene før du er fornøyd med resultatene til bedriftens nettside.
Slik bygger du en bedriftshjemmeside steg for steg:
- Velg en nettsidebygger til bedriftens hjemmeside
- Velg tema og design
- Lag grafisk profil (logo, favicon, bilder, farger og fonter)
- Tilpass temaet ditt (designmal)
- Kjøp et domene
- Sett opp firmaets e-post
(I) Velg en hjemmesidebygger for bedriftens nettside
Det er flere gode alternativer som ligner hverandre når det gjelder byggingen av nettsider med en ende-til-ende-løsning (SaaS). Prismessig har de beste plattformene ganske like priser. Det som kan være avgjørende når du sammenligner priser er å være klar over og forstå dine behov. Ulike hjemmesidebyggere har vanligvis flere forskjellige prispakker. For å kunne sammenligne priser, må du forstå hvilken pakke som passer dine behov før du sammenligner prisene og pakkene.
Vi anbefaler Webnode, en nettsidebygger med konkurransedyktige priser og god kvalitet. Men det finnes også et par andre tjenester innenfor SaaS som kan sammenlignes med Webnode.
Her er noen av de beste tjenestene for Norge som også har god støtte for bedriftshjemmesider:
- Webnode (Det beste alternativet for bedriftshjemmesider. Webnode er enkelt å bruke, har pene design, er billigste på markedet og kan også testes gratis. En fordel med Webnode er at plattformen er godt etablert i det norske markedet.)
- Wix (Minner om Webnode. Wix er internasjonalt sett større enn Webnode og egner seg bedre for blant annet nettbutikker. Men skal du lage en nettbutikk, finnes det enda bedre tjenester. Les mer her om hvordan du lager en nettbutikk. Wix er noe dyrere enn Webnode, men for bedriftsnettsider er Webnode i mange tilfeller bedre med tanke på design og enkelhet.)
- Webflow (En nettsidebygger med et godt utvalg av design, men med mer funksjonalitet enn for eksempel Webnode og Wix. Webflow er litt mer avansert enn de andre alternativene og egner seg typisk for å bygge de mer avanserte hjemmesidene.)
(II) Velg tema og design
De aller fleste nettsidebyggere innen SaaS jobber på samme måte. Du trenger ikke laste ned programvare, men i stedet registrerer du en brukerprofil med systemet du ønsker å bruke. Deretter velger du et tema som passer til din virksomhet.
Temaet bestemmer utformingen av hjemmesiden din og er vanskelig å endre når du er ferdig med å bygge bedriftens nettside. Vær derfor nøye med valg av tema før du begynner å bygge hjemmesiden din.
Mange hjemmesidebyggere tilbyr brukerne å teste systemene gratis. Med Webnode, Wix og Webflow kan du for eksempel opprette en gratis konto for så å teste ulike temaer og finne det som passer din virksomhet.
Vi anbefaler vanligvis å bruke en nettsidebygger som kan brukes gratis til midlertidige nettsider, for eksempel hjemmesider for bryllup og arrangementer. Da kan du bruke plattformene gratis uten å betale. For å lage en nettside for bedrifter må du imidlertid lenke til et domene, og ingen nettsidebygger på markedet vil la deg gjøre det uten å at du betaler for en pakke.
Velg primært nettsidebygger basert på tema. Med andre ord, hvis du finner et tema som passer din virksomhet hos Wix, men ikke hos Webnode, så velg Wix. Men Webnode har et stort utvalg av temaer og hvis du ikke er sikker på hvilket tema som er best, anbefaler vi Webnode i første omgang og Wix eller Webflow i andre omgang.
(III) Lag en grafisk profil (logo, favicon, bilder, farger og fonts)
Den største utfordringen når du skal lage en hjemmeside til en bedrift, er at du trenger visse designelementer for å få nettsiden din til å se pen og profesjonell ut. I mange tilfeller kan det lønne seg å leie inn et byrå for å hjelpe din bedrift med å utvikle en grafisk profil. Det er i bunn og grunn et dokument som definerer hvilke farger, fonter, logo osv. du skal bruke i kontaktflatene der din bedrift dukker opp. Du kan alltid kontakte oss for et tilbud slik at vi kan hjelpe deg med din grafiske profil.
Men har du et lite budsjett kan du lage din egen grafiske profil. På et senere tidspunkt kan du erstatte for eksempel logo og favicon med en profesjonelt designet logo.
For å definere din grafiske profil selv, finnes det flere gratis verktøy du kan bruke:
- Farger: Bestem en fargepalett for din bedrift. Fargene som du bestemmer skal du bruke i for eksempel lenker, tekst og bakgrunn i designmalen din. (Mer om det nedenfor.) Det finnes noen virkelig flotte verktøy som hjelper deg med å komponere farger for merkevaren din. Vi anbefaler den gratis Coolors-tjenesten.
- Logo og Favicon: Skal du bygge din egen logo, kan du bruke en gratis tjeneste for å komme i gang med hjemmesiden din. På sikt er det imidlertid lurt å kjøpe en profesjonelt designet logo og favicon. Faviconet er symbolet som vises øverst i sidevinduet. Et tips er å lage en logo og favicon med en enkel design og maks 1-2 farger. Du kan prøve Looka eller Fiverr, programmer som kan brukes til logo og loggtype.
- Fonter: pass på å velge fonter som passer til merkevaren din. Du bør bruke skrifttypen din i all kommunikasjon. I tillegg til tekst som du bruker på bedriftens hjemmeside, bør du sørge for å bruke fontene dine i for eksempel e-postmaler og annet grafisk materiale, enten det er trykket eller digitalt materiell.
- Bilder: Du trenger bilder til hjemmesiden din. Det er flere nettsider på internett som tilbyr avgiftsfrie nedlastinger av bilder. Men du bør også bruke egne bilder for å gi en mer unik og troverdig profil til kundene og besøkende som kommer til nettsiden din. Du bør for eksempel bruke profilbilder av dine ansatte som du kan presentere på din «Om oss»-siden.
(IV) Tilpass ditt tema (designmal)
Siden nettsidebyggerne vi anbefaler kommer med ferdige maler (temaer), er en stor del av jobben din å tilpasse malen du har valgt slik at den passer bedriften optimalt. Det er enkelt å tilpasse temaet ditt for å matche bedriftens identitet. Sørg imidlertid for at du har forberedt bildene, fargene og logoen du ønsker å bruke på forhånd. De aller fleste nettsidebyggere er satt opp med brukervennlig dra-og-slipp, som gjør det enkelt å få på plass designelementer du ønsker å bruke på hjemmesiden. Du kan flytte rundt på bilder og tekstblokker som du vil, og de fleste nettsidebyggere kommer med enkel og god funksjonalitet som du kan bruke.
Når det gjelder funksjonalitet, kan det være noen begrensninger hos de billigste tjenestepakkene. I noen tilfeller kan det også være ekstra kostnader for bruk av visse mer avanserte programmer (apper). Men enklere apper kan du vanligvis benytte gratis. Du kan for eksempel legge til Google-kart som viser bedriftens adresse på kontaktsiden din, eller sette inn CTA-er («Call-To-Actions«) som skjemaer, eller muligheten for besøkende å abonnere på nyhetsbrevet ditt.
Når du har tilpasset temaet ditt med blokkene og designelementene du trenger, og du har angitt farger og skrifttyper, er det på tide å ta steget videre ved å betale for bedriftens hjemmeside.
Grunnen til at du må betale er at alle gratis plattformer kun gir tilgang til et underdomene. For å lage en fullstendig og funksjonell hjemmeside til din bedrift, ønsker du å bruke ditt eget domene. (For eksempel dinbedrift.no)
(V) Kjøp domene
Du kan registrere domenet direkte hos nettsidebyggeren din. Er det slik at du valgte en nettsidebygger som ikke tilbyr muligheten til å registrere et .no-domene? Da kan du få domenet ditt fra en annen registrar i Norge, for deretter å peke domenet til DNS-en som nettsidebyggeren din er satt opp med. Det er litt mas og det beste er selvsagt om du velger en nettsidebygger som også kan gi deg et norsk domene (.no) fra begynnelsen av. Det sparer deg for tid og mulige komplikasjoner.
Et norsk domene (.no) koster ca. 120-190 NOK, mens et internasjonalt domene (.com) koster ca. 100-150 NOK avhengig av hvor du kjøper domenet ditt.
Hvis virksomheten din kun retter seg mot kunder i det norske markedet, bør du sterkt vurdere et .no-domene. Hvis du skal lage en nettside for et selskap som opererer internasjonalt, bør du i stedet skaffe deg et .com-domene.
For større bedriftsnettsider, som behandler informasjon på flere språk, er det vanlig å bruke underdomener for ulike markeder. Kontakt oss – så forteller vi deg mer, og hjelper din bedrift med å sette opp en internasjonal nettside fra bunnen av!
(VI) Sett opp firmaets e-post
Sist, men ikke minst, trenger du sannsynligvis en firma e-post for bedriften. Bedrifts e-post inneholder ditt domenenavn (adressen til din bedrifts nettside) som en del av e-postadressen.
Hvis bedriftens domene for eksempel er «dinbedrift.no«, så ønsker du å kunne bruke det samme i e-postadressene du benytter deg av. For eksempel «ditt [email protected]» eller «[email protected]o».
Når du velger hvilken hjemmesidebygger du skal bruke, kan du se om e-post er inkludert som en del av tjenesten du betaler for. Du kan selvfølgelig også sette opp e-postkontoer med en ekstern e-posttjeneste. Det kan imidlertid kreve litt mer teknisk erfaring, og vi anbefaler derfor at du primært velger å bruke e-posttjenester levert av plattformen der du bygger hjemmesiden til bedriften.
Sammendrag
- Det er enkelt å lage flotte og velfungerende hjemmesider for små bedrifter. Dette er fordi bedriftshjemmesider i mange tilfeller bare består av noen få nettsider (Om oss, Kontakt, Tjenester og Hjem).
- Ønsker du en spesiell hjemmeside til din bedrift med flere undersider, og med funksjonaliteter som må tilpasses? Kontakt oss så hjelper vi deg med å lage en hjemmeside til din bedrift som er tilpasset dine spesifikke behov!
- Hvis du skal bygge en hjemmeside til bedriften på egenhånd, sørg for at du bruker en SaaS-tjeneste. Det er flere plattformer å velge mellom innenfor SaaS-segmentet. Fordelen med SaaS er at du får en komplett tjeneste som er enkel å bruke og som er laget slik at folk som aldri har laget en nettside før skal kunne lykkes med å bruke systemet på egenhånd.
- Noen av de beste nettsidebyggerne i SaaS-segmentet er:
- For å lykkes med hjemmesiden din, må du velge et tema som passer bedriftens behov og identitet. Du trenger også bilder, logo, favicon og fonter.
- Et favicon er et ikon som vises øverst i sidevinduet (vanligvis vist til venstre for adressefeltet i nettleseren).
- Du kan lage eget Favicon og logge selv med for eksempel Canva eller Logaster.
- Sjekk ut Coolors, et gratis verktøy for å finne farger og lage en fargepalett som passer din bedrift.
- Mens du kan prøve de fleste nettsidebyggerne gratis, må du betale for å gå live med hjemmesiden din. Det er fordi du trenger et domene som er spesielt speilet på nettsiden din. Domener koster alltid penger, og i tillegg er det alltid nødvendig med en betalingsplan for å kunne koble til et domene.
- Er din bedrift hovedsakelig aktiv på det norske markedet? Da bør du bruke et norsk domene (.no).