I denne artikkelen går vi gjennom «beste praksis» for hvordan du starter en nettbutikk, og de beste forutsetningene for å lykkes. Det er flere ulike måter du kan starte en nettbutikk og begynne å selge produkter på nett. Ulike typer nettbutikker krever ulike systemløsninger. I tillegg må du bestemme deg for om du skal bygge nettbutikken din selv, eller om du skal bestille en ferdig nettbutikk fra et utviklingsselskap.
Netthandelen har utviklet seg i et rasende tempo de siste årene, noe som har ført til at det i dag er enkelt å bygge en stilig og velfungerende nettbutikk på egenhånd. For noen år siden krevde det å starte egen en nettbutikk nesten utelukkende ekstern hjelp og mange dyre utviklingstimer.
For å lykkes kreves det at du kan definere dine behov. Ønsker du å selge i flere markeder, med ulike valutaer, og kanskje bruke ulike logistikkløsninger i hvert marked? Da kan det hende du trenger profesjonell hjelp til å velge systemløsning og til å sette opp nettbutikken din. Kontakt oss så forteller vi deg mer om våre tjenester!
Ønsker du derimot å lage en nettbutikk som ikke krever for mange tilpasninger, så kan du enkelt klare å bygge nettbutikken din på egenhånd. I denne artikkelen lærer du hva du bør tenke på for å lykkes med din egen nettbutikk.
Vi går også over noen vanlige nybegynnerfeil og hvilken netthandelsløsning som er best basert på dine behov.
Gå rett til sammendraget her.
Hvordan du best lykkes med en nettbutikk
For å lykkes med å starte en nettbutikk på egen hånd, må du definere og forstå dine behov. Ulike typer produkter, markeder samt forretningsideer, krever ulike tilnærminger.
Dessuten, hvor stor teknisk kunnskap har du? Har du aldri laget en nettside før, bør du velge en netthandelsplattform som gir deg god systemstøtte og som også er på topp når det gjelder brukervennlighet.
Representerer du et stort selskap som ønsker å selge produkter på nett, anbefaler vi selvfølgelig at du søker profesjonell konsultasjon. Kontakt oss – så forteller vi deg mer om hvordan vi kan hjelpe deg med nettbutikken!
For å lykkes med å starte en nettbutikk på egenhånd, bør du velge en nettbutikkløsning som passer din tekniske erfaring. Du bør også velge en plattform som er designet for å møte behovene til virksomheten din. Du må selvfølgelig også gjennomgå priser og tilleggskostnader for at du skal lykkes med nettbutikken. Nedenfor er noen viktige tips for å hjelpe deg med å ta kloke valg og bygge en langsiktig og vellykket netthandelsbedrift!
- Definer bedriftens behov
- Velg den beste nettbutikkløsningen
- Shopify
- Mystore
- WooCommerce
- BigCommerce
- DanDomain
- Thinkific (for salg av fjernundervisningskurs)
- Sett opp budsjett og skaff oversikt over kostnader og nettbutikkpriser
- Opprett en betalingsløsning for din nettbutikk
#1 Definer bedriftens behov
Ikke begynn å bygge nettbutikken før du forstår dine behov! Ulike virksomheter trenger ulike netthandelssystemer. Skal du for eksempel selge til privatpersoner, eller bedrifter (B2B)? Har du planer om å selge elektroniske produkter (distansekurs, musikk, videoer etc.), eller ønsker du å kunne tilby henting av fysiske produkter (for eksempel kunst, potteplanter eller spesialtilpassede produkter)?
Det er flere faktorer som er avgjørende at du setter deg inn i for at du skal kunne lykkes med en nettbutikk. Vi anbefaler at du lager en enkel forretningsplan for å klargjøre for deg selv hva du ønsker å oppnå med nettbutikken din.
- Marked: Definer kunden din og i hvilket marked du skal selge. Ulike netthandelsplattformer fungerer godt for ulike markeder. I tillegg er valg av domene en viktig faktor for at du skal lykkes med nettbutikken.
Skal du for eksempel selge på det norske markedet bør du bruke et norsk domene (.no). Men hvis du på et senere tidspunkt bestemmer deg for å selge i andre markeder utenfor Norge, så har du gjort deg selv en bjørnetjeneste ved å bruke et .no-domene til din nettbutikk.
Domenet for nettbutikken din kan ikke endres i etterkant. Du bør derfor velge et domene som passer dine behov slik de ser ut både i dag, og i fremtiden.
Er du usikker på om du utvide og selge på andre markeder i fremtiden? Da kan du kjøpe både .no og .com for ditt domenenavn.
Hvis du vet at du ønsker å selge i forskjellige markeder, er det også mulig å lage underdomener for de ulike markedene. Da kan du bruke et domenenavn som ser slik ut (no.yourdomain.com, se.yourdomain.com, dk.yourdomain.com osv.). Allerede før du starter nettbutikken din må du altså tenke over hvilke markeder du tror bedriften din vil være aktiv i. - Logistikk: Logistikk er selvsagt en konstant utfordring for å lykkes med netthandel. Har du tenkt på hvordan du kan levere produkter og tjenester til kundene dine? I dag finnes det mange løsninger som passer ulike typer nettbutikker. For startups og gründere med et lite budsjett er det vanlig å lagerføre produkter på egenhånd. Mange enkeltentreprenører starter med et lite lager i hjemmet til salget tar fart for alvor. Det er også mulig å håndtere selve frakten og sende den til kunden via et nærliggende postkontor. Men det er som alltid mange løsninger du bør tenke på på et tidlig tidspunkt:
- Dropshipping: Dropshipping er en stadig mer populær forretningsmodell som de siste årene har begynt å få fotfeste på det norske markedet. Dropshipping betyr at du selger produktene i din nettbutikk, men produktene sendes direkte fra leverandøren din til kundene dine. På denne måten slipper du å ha ansvar for logistikk og lager, og kan utelukkende fokusere på markedsføring og salg. Dropshipping gjør også at du kan komme i gang med nettbutikken din med svært lav startkapital fordi du ikke trenger å kjøpe inn produkter.
- 3PL: Tredjeparts logistikkbedrifter er logistikkbedrifter som helt eller delvis tar seg av logistikken din. Det kan dreie seg om lagerføring via ulike varehus og koordinering av leveranser mellom ulike rederier. 3PL var tidligere kun tilgjengelig for større netthandelsbedrifter, men nye løsninger på markedet har gjort 3PL til et attraktivt alternativ også for små og mellomstore bedrifter.
- Produktene dine: Hva skal du selge? For at du skal kunne ta kloke valg angående alt fra domenenavn og betalingsløsning til tema (deignmal) og netthandelsplattform, bør du ha definert hva slags produkt eller tjeneste du skal selge. For å selge digitale produkter med suksess, må du for eksempel velge et netthandelssystem som er beregnet på salg av digitale produkter.
Ulike produkter krever ulik markedsføring, logistikk og salgsløsninger. Ved å definere din forretningsidé og produkt vil du kunne ta smarte valg som øker forutsetningene for din suksess. - Din tekniske kunnskap: Skal du bygge nettbutikken din på egenhånd? I noen tilfeller kan det lønne seg å helt, eller delvis, bruke konsulenter og profesjonelle webutviklere i steden for å bygge nettbutikken på egenhånd. Ulike netthandelsplattformer krever ulike tekniske forutsetninger, og det å bygge nettbutikken selv uten slik kunnskap, kan bli svært krevende.
De enkleste systemene på markedet er såkalte SaaS (Service as a Software). De er rettet mot brukere som ønsker å bygge og administrere nettbutikkene sine på egenhånd. Er du derimot mer teknisk erfaren, kan det være bedre å velge et system som gir høyere grad av fleksibilitet. Dette inkluderer for eksempel systemer som bruker åpen kildekode («open source»).
Slik velger du den beste nettbutikkløsningen
Som du sikkert vet finnes det en rekke ulike systemer for netthandel. Å velge riktig netthandelsplattform, som passer dine behov, er derfor et viktig skritt for at å lykkes med din nettbutikk.
Siden det er så mange netthandelsløsninger på markedet, kan det føles overveldende å sette seg inn i alle de forskjellige plattformene som finnes. Vi har valgt ut de beste løsningene for norske netthandlere, som dekker minst 80 % av de vanligste behovene på markedet.
Før du begynner å bruke en netthandelsplattform, bør du ha en ide om hvilken type produkt og marked du ønsker å operere i. Her har vi prøvd å matche noen av de beste plattformene for Norge basert på noen felles behov:
Shopify
Shopify passer både for splitter nye nettbutikker så vel som internasjonalt ledende nettbutikker. Shopify er en tjeneste innenfor SaaS-segmentet. Dette betyr at brukerne får tilgang til alt de trenger på ett sted for en månedlig avgift.
Shopify tilbyr for eksempel kundeservice, hosting, temaer, apper og mer. Brukere trenger ikke å laste ned programvare, men kan koble seg til tjenesten via pålogging.
Shopify er det beste valget for de aller fleste startups. Her er noen fordeler med å bruke Shopify:
- Brukervennlig (Intuitiv, god støtte, ingen teknisk kunnskap er nødvendig for å lykkes med å sette opp en nettbutikk med Shopify.)
- Skalerbar: ettersom nettbutikken din vokser, tilbyr Shopifys plattform et bredt spekter av tredjepartstjenester (apper). På denne måten kan du bruke tjenester for det norske markedet (f.eks. Bring, Vipps med fler), men også tilby helt andre løsninger i nye markeder når du utvider virksomheten din. Shopify er bra både lokalt og globalt.
- Nye løsninger blir raskt tilgjengelige for Shopify-brukere: Fordi Shopify er en verdensledende netthandelstjeneste, blir nye tekniske løsninger raskt tilgjengelige for Shopify-brukere. (Listen over nye, smarte fintech-selskaper som er kompatible med Shopify er lang. I Norden har vi for eksempel Prime Penguin, Zettle By PayPal (iZettle), Klarna, Vipps, Airwallex med fler.)
- Shopify er rimelig, og kan prøves helt gratis i 14 dager. Les mer her hvordan det fungerer med en gratis konto hos Shopify før du setter i gang.
Les hele artikkelen vår om Shopify for Norge her!
Mystore
Mystore er en e-handelsplattform utviklet og driftet i Norge. Denne er ypperlig for både små, mellomstore og større norske nettbutikker da den er spesielt utviklet med tanke på netthandelen her til lands.
Plattformen tilbyr alt du trenger på ett sted til en månedlig (eller årlig) avgift. I denne avgiften inngår alt du trenger av nettbutikkdesign og funksjonalitet for at din nettbutikk skal kunne driftes på en god måte og ha mulighet til å lykkes.
De tilbyr dessuten WeFix pakker der de setter opp en nøkkelferdig nettbutikk med alt du trenger, samt legger opp en markedsplan for butikken din. I tillegg tilbyr de noen ulike pakkeløsninger for markedsføringplaner dersom du ønsker det.
Mystore tilbyr en norsk support, noe som er svært positivt for norske nettbutikker. De har også utvidelser og apper som er direkte myntet på det norske markedet og som bidrar til en trygghet for norske kunder. Blant disse finner du:
- Fraktlogistikk med Bring og PostNord til gode priser
- Betalingsløsninger med både Klarna og Vipps, som norske kunder kjenner godt til
I tillegg tilbyr de blant annet en integrasjon med Instagram Shopping og Google Shopping, andre betalingsløsninger som PayPal og integrasjon med Visma Accounting.
Gode grunner til å velge Mystore sin plattform:
- Veldig brukervennlig. Du trenger i prinsippet ingen teknisk kunnskap for å vellykket sette opp en nettbutikk, selv om det er en del du må lære deg. Men de har god veiledning, er hjelpsomme ved eventuelle spørsmål og kontrollpanelet inneholder en rekke artikler som kan bidra til oppsettet.
- Stor fleksibilitet innenfor designmalene slik at du kan lage en nettbutikk som er unik for deg.
- Spesielt tilpasset det norske markedet med blant annet integrasjoner med Vipps, Klarna, Visma, Bring og PostNord. De har fått til veldig gode priser for frakt med Bring og PostNord.
- Konkurransedyktige priser, og flere tilleggspakker som kan hjelpe deg i gang om du ønsker starthjelp.Om du allerede har en nettbutikk, hjelper de deg med migrering over på deres plattform.
- Kan teste en demobutikk gratis i 14 dager. Underveis blir du kontaktet for å høre om du har noen utfordringer eller spørsmål.
- Den norske supporten er kjempeflott for norske nettbutikkeiere, og gir færre språklige utfordringer.
- Google har et Partner-program der bedrifter må gjennom ulike eksamener og må vise en særdeles god forståelse for Google annonsering. Mystore er blant topp 3 % av Google Partnere i Norge.
- Gjennom Mystores POS løsning kan du kombinere både nettbutikk og fysisk butikkkasse.
Les mer om Mystore og test plattformen gratis her!
WooCommerce
Egnet for netthandlere som har god teknisk kunnskap. Plattformen passer for bedrifter som for eksempel er aktive innen B2B, eller som trenger høy grad av fleksibilitet. WooCommerce er ikke et godt alternativ for nybegynnere fordi systemet krever at brukere anskaffer webhotell, tema og plugins på egenhånd.
Fordelen med WooCommerce er imidlertid at brukerne får en høy grad av fleksibilitet. Nettsider opprettet med WooCommerce er ikke knyttet en host og kan derfor flyttes. Muligheten for tilpasning med kode og plugins er generelt større enn hva SaaS-tjenester tilbyr.
WooCommerce er helt gratis å bruke, men krever webhotell av høy kvalitet for at produktsider skal lastes raskt og sikkert. Les mer om det beste webhotellet for Norge her.
Å bruke WooCommerce fordi det er gratis er imidlertid et dårlig argument for å bruke plattformen. Totalkostnaden for hostingtjeneste, domene, tema og plugins er i mange tilfeller marginalt lavere enn for eksempel Shopify eller andre SaaS-tjenester (Wix, Webnode, Squarespace).
Men for de som tar seg tid til å lære WooCommerce, eller for de som er godt kjent med WordPress, kan WooCommerce være et godt alternativ. Dersom bedriften din har behov for flere nettbutikker, kan det også være fordeler ved å bruke WooCommerce.
Det samme gjelder dersom ditt valg av netthandelsplattform skal integreres med andre eksterne systemer som ERP, økonomi/regnskap, BI, HR mm.
Noen av fordelene med WooCommerce:
- WooCommerce er et tillegg til WordPress og kan brukes helt gratis. Systemet er satt opp med åpen kildekode («open source»), og gir høy grad av tilpasninger.
- Gir gode muligheter for vekst. WooCommerce er en av verdens mest brukte netthandelsplattformer. Dette betyr at du får tilgang til et bredt spekter av kompatible programmer (plugins), temaer (designmaler).
- Godt alternativ for B2B. SaaS-tjenester som først og fremst er utviklet for bruk innenfor B2C kan i mange tilfeller brukes til B2B, men med begrensninger. Med WooCommerce får du mulighet til å gjøre justeringer ved for eksempel å tilby tilpassede løsninger. Du gir kundene egen innlogging for å kunne tilby ulike priser og sortimenter til ulike kunder.
Les hele artikkelen vår om WooCommerce her!
BigCommerce
BigCommerce er en annen plattform innenfor SaaS-segmentet. Tjenesten minner på mange måter om Shopifys plattform og gir gode muligheter for skalerbarhet. Netthandlere som starter reisen med BigCommerce har en tendens til å bli hos plattformen selv når selskapet vokser og nye behov oppstår. Selv om BigCommerce er en verdensledende netthandelsplattform med omtrent 60 000 aktive brukere, bør det understrekes at Shopify har omtrent en million aktive brukere rundt om i verden.
Grunnen til at vi anbefaler Shopify skyldes også at BigCommerce har relativt få brukere på det norske markedet. Dette fordi du rett og slett ikke får samme mulighet til tredjepartsfunksjoner med BigCommerce som norske netthandlere ofte ønsker.
Men det er noen unntak. Hvis du er ute etter en komplett, helhetlig løsning for B2B, så er nok BigCommerce et bedre alternativ for norske netthandlere. BigCommerce retter seg nemlig mot flere B2B-brukere enn Shopify (som hovedsakelig retter seg mot B2C).
Fordeler ved å bruke BigCommerce:
- Meget god støtte for B2B. Mulighet for å tilpasse butikksiden for ulike kunder, og i ulike markeder. Brukerne får tilgang til ubegrensede brukerkontoer, noe som vanligvis passer større bedrifter.
- Rimelig: BigCommerce krever ikke transaksjonsgebyrer på salg. Transaksjonsgebyrer er vanligvis en kostnad som spesielt oppstartsbedrifter ser bort fra. Men faktum er at transaksjonsgebyrer kan utgjøre en stor del av totalkostnaden når salget begynner å ta av. Med BigCommerce betaler du kun en fast månedlig avgift. Eventuelle transaksjonsgebyrer dekkes av betalingsløsningene du bruker, men du slipper å betale tilleggsavgifter til BigCommerce (noe som ikke er tilfellet med de fleste andre netthandelssystemer på markedet).
- Brukervennlig: Akkurat som med Shopify, kan brukere bygge sin egen nettbutikk med BigCommerce uten særlig erfaring. Det er et bredt spekter av temaer (designmaler) laget for brukerne.
Les mer om hvordan BigCommerce fungerer her.
DanDomain
DanDomain er en skandinavisk utviklet betalingsplattform som fokuserer på e-commerce i norden innenfor Saas-segmentet. De skiller seg spesielt ut ved å tilby gratis kundeservice, som er passende for både nybegynneren og den erfarne bruker av nettbutikkplatform.
DanDomain tilbyr flere pakker for små og store nettbutikker for å motta penger, og har flere kjente betalingssystemer integrert. Abonnementene har transparente priser som ikke er basert på ordreverdien. Isedenfor betaler du flate gebyrer per transkasjon og et fast månedlig beløp.
Plattformen har gjennom mange år utviklet funksjonene som er nødvendige for best mulig drift og integrasjoner til nettbutikker. Heriblant gode metoder for produktopprettelse, responsive designs til mobilvisning, avanserte B2B funksjoner mm. Det meste av betaling, frakt, Google og Facebook apper, er allerede satt opp, slik at oppstarten blir sømløs.
Om man er helt i oppstartsfasen med en hobbybutikk eller en godt etablert bedrift med flere tusen ordrer om dagen, fasiliteter DanDomain nettbutikkens behov. Dette reflekteres i prisen, hvor du betaler en rimelig pris etter ditt behov. Med en Start-Up pakke til 299,- pr. mnd. får man det helt basale som kreves, uten at man tvinges til. Er nettbutikken mere kompleks, har de konkurransedyktig skalerbarhet som kan by på de mest avanserte funksjonene.
Noen av fordelene ved DanDomain:
- Egen betalingsgateway, med løsninger mot kortbetaling, Vipps, Apple & Google Pay, danske MobilePay og Svenske Swish. Dette gir deg som nettbutikkeier meget lave transaksjonsgebyr.
- Gratis kundeservice, tilgjengelig på telefon, e-post og chat.
- Et stort partnerunivers med tilgang av en rekke eksterne applikasjoner, som fraktsystemer, regnskapsprogrammer, unike designs mm.
Ulemper:
- Ikke egnet for internasjonal ekspansjon og tilbyr lite variasjon av tredjepartsapper og plugins
- Begrenset utvalg av designmaler
Thinkific
Thinkific kan beskrives som en jevnbyrdig med Shopify, men er ment for salg av fjernundervisningskurs. Tjenesten er en komplett løsning (SaaS) med et generøst gratisprogram. Skal du selge digitale produkter som kurs og utdanning, så er Thinkific i mange tilfeller et av de absolutt beste alternativene på markedet.
Thinkific er host på AWS, som er en global tjeneste av høy kvalitet. Thinkific har også støtte for at brukere skal kunne endre språk. En forskjell mellom Thinkific og noen andre netthandelsplattformer er at Thinkific ikke tilbyr brukere et appmarked. Thinkific er imidlertid integrert med flere smarte tredjepartsløsninger (Thinkific API). Betalingsplanene gir også tilgang til Zapier, som er et verktøy som gjør det mulig å koble til et stort antall tilleggsapplikasjoner.
Noen fordeler med Thinkific:
- Enkel å bruke, men gir samtidig en utrolig profesjonell studieopplevelse. Det er mulig å gi elevene vitnemål og skape øyeblikk for levende undervisning. Plattformen brukes i dag av flere verdensledende utdanningsinstitusjoner, og egner seg også utmerket til intern opplæring for bedrifter.
- Tilpassbar. Selv om Thinkific er en ren SaaS-tjeneste, kan brukere tilpasse nettsiden sin med for eksempel forskjellige temamaler (tekst, farge, logo, anmeldelser osv.).
- Raskt å komme i gang, og gir nye brukere tilgang til en sjenerøs gratis tjeneste.
Les mer om Thinkific for Norge her.
Budsjett, kostnader og nettbutikkpriser
Før du setter i gang med nettbutikken din, kan det være lurt å regne på kostnadene som følger med det å bygge en nettbutikk. Å starte en nettbutikk er absolutt ikke særlig dyrt i disse dager, men det er flere kostnader som du sannsynligvis ikke engang har tenkt på. Den største kostnaden er knyttet til virksomheten din.
Hvis du for eksempel ønsker å leie lager, kjøpe inn produkter eller ansette flere personer, kan det være dyrt å opprette din egen nettbutikk. Ønsker du derimot å bygge en nettbutikk for dropshipping, eller selge selvlagde produkter som du har på lager hjemme, kan du regne med noen hundre kroner i måneden for å drive nettsalg.
Her er noen av kostnadene som ikke er relatert til forretningsmodellen din, som du mest sannsynlig må dekke for å starte nettbutikken din:
- Nettbutikkpris: Uansett hvilket system du velger, bør du regne med å betale cirka 300-400 kr per måned for å bruke en netthandelsplattform. Hvis du velger en tjeneste som er gratis å bruke (for eksempel WooCommerce), må du betale for en hostingtjeneste av høy kvalitet. Regn med ca. 200-300 NOK for per måned for et webhotell beregnet på nettbutikker. (Les mer om webhotell her)
- Tema: Tema er en designmal som avgjør layouten for din nettbutikk. Kostnaden for tema består vanligvis av en engangspris på ca. 2000-3000 NOK. (Mange netthandelsplattformer tilbyr også gratis temaer, men det er vanligvis best å velge et tema som passer til din nisje, og da må du som regel ut med en kostnad)
- Domene: Prisene varierer avhengig av typen domene du ønsker. Regn med en årlig avgift på ca. 130 kr for et .no-domene.
- Transaksjonsgebyrer: En kostnad som du kanskje ikke tenker på når du starter nettbutikken din. Først må du betale for å bruke en betalingstjeneste i nettbutikken din. Vipps, Klarna, PayPal, Stripe osv tar alle et gebyr som vanligvis består av et transaksjonsgebyr og i noen tilfeller også et fast gebyr. Det mange ikke får med seg er at de fleste netthandelsplattformer også krever et transaksjonsgebyr, på toppen av gebyret du betaler for en bestemt betalingstjeneste. Forvent minst 2-3 % avhengig av hvilken betalingsløsning og plattform du velger å bruke.
Opprett en betalingsløsning for din nettbutikk
For å lykkes med nettsalg må du velge hvilke betalingsløsninger du ønsker å benytte i din nettbutikk. Som hovedregel er det best å benytte en betalingsløsning som er godt brukt i markedet du ønsker å selge på. Ulike land bruker ulike typer betalingsløsninger.
Det bør også nevnes at ulike typer betalingsløsninger egner seg for salg av ulike typer produkter. For eksempel lar Klarna kundene dele opp betalinger i flere deler og betale avdrag for et kjøp. (Passer for eksempel hvis du skal selge dyre produkter.) I andre tilfeller kan kryptovaluta være et alternativ som passer kunden (luksusklokker, billetter til arrangementer osv.)
Men generelt sett gjelder det å bruke betalingstjenester som er vanlig i ditt marked. Grunnen til det er:
- Spesielt i det nordiske markedet kan bankene stille krav som enkelte internasjonale betalingstjenester ikke oppfyller. Det betyr at risikoen for at kjøp ikke går igjennom øker dersom betalingstjenesten er relativt ukjent i markedet du ønsker å selge i.
- Kunder har generelt en tendens til å kansellere kjøpene sine når de er i ferd med å foreta betalinger. Ved å tilby en betalingsløsning som kundene dine er kjent med, kan du skape tillit og få kunden til å føle seg trygg ved betaling i nettbutikken din. Forvent en økt konverteringsrate ved å tilby betalingsløsninger som er godt brukt i dine markeder.
Så hvilken betalingsløsning bør du velge for nettbutikken din?
Akkurat det kommer helt an på hvilket marked du selger i, men også hvilke betalingsløsninger som er kompatible med din netthandelsplattform. Plattformene vi anbefaler tilbyr et bredt spekter av betalingsløsninger. For salg på det norske markedet anbefaler vi følgende betalingsløsninger:
- Vipps
- Shopify Payments (Her kan du se om tjenesten har blitt tilgjengelig på det norske markedet.)
- Klarna
- BankAxept
- Nordea og andre nettbanker
- PayPal
- Apple Pay
Et tips når du skal velge betalingsløsninger på nett er å bruke tjenester som er integrert med kassen din. Dette betyr at betalinger kan gjøres på din nettside slik at dine kunder ikke trenger å bli videresendt til betalingstjenestes nettside. Statistisk sett er det mer sannsynlig at kundene dine fullfører kjøpet hvis de kan fullføre betalingen direkte på nettsiden din i stedet for å bli omdirigert til en tredjepart.
Et annet tips er å tilby ulike alternativer for å foreta betalinger i nettbutikken din. I tillegg til kortbetalinger og direkte banktransaksjoner, som er vanlig i det norske markedet, lønner det seg i mange tilfeller også å tilby betaling via faktura. Det finnes flere betalingstjenester i Norge som kan aktivere betaling via faktura. Ikke minst Klarna tilbyr faktura som betalingsalternativ, i tillegg til flere andre (Betal umiddelbart og betal senere).
Sammendrag
- Å starte din egen nettbutikk er relativt enkelt i disse dager. Ønsker du kun å selge produkter på det norske markedet, kan du enkelt sette opp din egen nettbutikk.
- For å lykkes med nettbutikken din bør du definere ditt marked og målgruppe. Du bør selvsagt tenke på hvordan du skal styre logistikken (lager og levering).
- Ved å definere din forretningsidé blir det enklere å ta rasjonelle valg når det gjelder for eksempel: netthandelsplattform, design, logistikk, domene, markedsføring og mer.
- Hvis du aldri har laget en nettside før, bør du velge et system som er teknisk ukomplisert. De enkleste systemene på markedet i dag kalles SaaS (Service as a Software). De er på ingen måte verre enn mer kompliserte systemer (for eksempel «open source«), men du får ikke samme grad av fleksibilitet med SaaS.
- Generelt sett er Shopify den beste plattformen innen SaaS. Du kan prøve Shopify gratis i 14 dager, og det er en brukervennlig og skalerbar netthandelsløsning. Shopify er godt etablert på det norske markedet. Les mer om Shopify for Norge her.
- Andre løsninger innen SaaS er for eksempel BigCommerce. BigCommerce er ikke like etablert i Norge, men er derimot bedre for B2B enn for eksempel Shopify.
- Hvis du har mer teknisk erfaring, eller du trenger mye fleksibilitet, eller hvis din eksisterende bedrift ønsker å integrere eksisterende systemer med en netthandelsmodul, bør du sjekke ut WooCommerce. WooCommerce er utvilsomt den mest populære «Open source» netthandelsløsningen i verden. WooCommerce kan brukes gratis, men krever mer tekniske ferdigheter enn SaaS.
- Tenk tidlig på hvilke betalingsløsninger du ønsker å kunne tilby dine kunder. Ulike netthandelsplattformer kan være kompatible med ulike betalingstjenester. En tommelfingerregel er å alltid tilby betalingsløsninger som din målgruppe kjenner igjen og har erfaring med å bruke tidligere.
- Ønsker du flere råd, eller et tilbud for utviklingen av din nettbutikk, kontakt oss her.