Når du skal starte en nettbutikk, er du nødt til å ta en rekke valg. En av de vanskeligste avgjørelsene du må ta, er å velge hosting og netthandelsplattform. Shopify og Squarespace er to store plattformer for nettbutikker, men har du ikke hørt om BigCommerce også, så råder jeg deg til å lese igjennom denne artikkelen før du tar et valg.
BigCommerce er en netthandelsplattform som ble etablert i Australia i 2009. De har gradvis økt i populæritet frem til idag, og det er flere tusen nettsider som bruker BigCommerce for å dekke sine behov. Idag har de kunder som blant annet Toyota, Kodak, Skull Candy, PayPal og Ben & Jerry’s.
Vil du sammenligne ulike netthandelsplattformer, kan du lese våre anmeldelser her.
Hva er BigCommerce og hvordan fungerer det?
BigCommerce tilbyr en svært fleksibel alt-i-ett løsning når du skal opprette din nettbutikk. Med dette SaaS (software as a service) systemet får du en enkel opprettelse av nettbutikker, med hosting og markedsføring for både små og store bedrifter innebygd.
Alt-i-ett løsning innebærer at du kan kjøpe domene hos BigCommerce, bruke en dra-og-slipp nettsidebygger for å bygge opp nettbutikken din, opprette en database over produktene dine og administrere inventar, markedsføring, frakt, beregninger av skatt og koble deg opp mot sosiale plattformer. De samarbeider med en rekke betalingsgatewayer, som PayPal, Visa og Stripe. Det gir kundene dine en rekke muligheter i kassa, noe som lettere fører til salg. For kunder i Norge er det kjekt at du kan koble nettbutikken opp med Klarna, som er kjent i det skandinaviske markedet.
Viktige funksjoner og fordeler du får i alle planer
BigCommerce har 3 hovedplaner som rangerer fra $29.95 (Standard) til $299.95 (Pro). Du får også en plan som er beregnet på nettbutikker med en omsetning på over 4 millioner årlig. Denne planen heter Enterprise, har ytterligere tilpasninger og du får en egen prisplan etter avtale.
Der andre netthandelsplattformer har mange funksjoner tilgjenglig gjennom sine app-butikker, har BigCommerce en hel haug med funksjoner innebygd i systemet i tillegg til apper du kan kjøpe. De tilbyr alt du trenger for å gro bedriften din uten større utfordringer. Etterhvert som bedriften vokser og du må oppgradere til en bedre plan, får du dessuten enda flere nyttige funksjoner. Alt fra ulike fraktmuligheter, dropshipping og SEO forbedringer til en Checkout SDK, JavaScript-elementer til kassa og epost-markedsføring, er tilpassbart i BigCommerce. I tillegg kan du endre fonter, farger, layout og icons, og se endringene mens du gjør dem.
I alle planene får du:
- 15 dager gratis prøvetid så du kan teste nettsidebyggeren før du bestemmer deg
- Utmerket hastighet og en opptid på 99,9%
- Svært god sikkerhet
- Responsive nettsider for både desktop og mobilenheter
- Enkel-side checkout som gir brukevennlighet for kundene
- Tilgang til BigCommerce app-markedet med + 100 apper
En svært positiv side ved BigCommerce er at de ikke har transaksjonsgebyrer – det du selger for er det du får. Andre plattformer tar betalt per transaksjon, slik at du må beregne dette inn i budsjettet. Med BigCommerce er ikke dette en utgift du trenger å bekymre deg for, men de er blant de dyrere i månedlige utgifter, så her må du vurdere om de innebygde funksjonene er verdt det. I tillegg til disse innebygde funksjonene får du tilgang til en svært dyktig kundesupport 24/7, over telefon, epost og live chat. Du finner dessuten flere ressurser med råd om hvordan du lager en flott nettbutikk.
Ulemper for norske brukere
Det er fordeler og ulemper med alle plattformer og til tross for at BigCommerce tilbyr en rekke fantastiske funksjoner og fordeler, er det også noen ulemper det er viktig å være klar over.
Som nevnt, ligger BigCommerce i det høyere sjiktet når det kommer til månedlige kostnader og havner rett over Shopify i pris. For en liten bedrift med høyt salgsvolum av billige produkter, er det aldeles ikke sikkert denne plattformen er et lønnsomt valg. For nettbutikker med stor omsetning, er det derimot verdt å se nøyere på BigCommerce.
BigCommerce har fått en noen klager på at enkelte av funksjonene ikke fungerer i Europa, da de er mer beregnet på amerikanske brukere. For norske brukere er det også viktig å være klar over at man ikke kan kjøpe et norsk domene (.no) hos BigCommerce.
Hos BigCommerce er det et øvre tak på hvor mye du kan selge i hver plan. Dette gjør at du raskere enn hos enkelte andre plattformer, må oppgradere til en bedre og dyrere plan.
De har heller ikke like mange temaer som enkelte andre, og de har fått klager på at temaene som tilbys er for like hverandre. Hos blant annet Shopify får du et større antall gratis temaer og et rikt utvalg av kjøpe-temaer av ulike varianter. Når det er sagt, vil du kunne finne et, enten gratis eller betalt tema, hos BigCommerce som kan fungere for din bedrift.
Når det gjelder brukervennlighet, er det verdt å merke seg at det kan være en utfordring for nybegynnere å gjøre seg kjent med de utallige funksjonene som BigCommerce tilbyr. Dette kan virke avskrekkende på enkelte, da læringskurven er noe bratt. Er du derimot litt kjent med koding, eller ansetter noen til å bygge nettbutikken for deg, er det uendelige muligheter da du får tilgang til kildekoden.
Sammendrag
- BigCommerce er en åpen kildekode, SaaS, netthandelsplattform som tilbyr stor fleksibilitet og enormt mange innebygde og nyttige funksjoner.
- Blant de dyreste plattformene, akkurat litt over Shopify Norge i pris, men for større bedrifter vil ikke kostnadene være noe man legger særlig merke til.
- Samarbeider med større gatewayer som PayPal, Klarna og Visa, slik at du kan tilby kundene dine en rekke gode betalingsløsninger gjennom en enkelt-side betaling. Det vil si at de forblir i din nettbutikk når de skal betale – føler seg sikrere.
- En opptid på 99.9% og svært god sikkerhet, i tillegg til en fantastisk kundesupport som er tilgjengelig hele døgnet.
- Ingen transaksjonsgebyrer, som betyr mer penger til deg!
- Noe bratt læringskurve når det kommer til selve bruken og de ulike funksjonene. Er du litt kjent med koding, eller ansetter noen, vil du derimot ha enorme muligheter for tilpasninger av nettbutikken din. Vi hjelper deg gjerne med en profesjonell nettside, ta kontakt her.
- Enkelte funksjoner fungerer dårlig i Europa og er mer egnet på det amerikanske markedet.
- Du kan overføre en eksisterende nettbutikk til BigCommerce uten store problemer, og også koble til et eget domene. For norske brukere som ønsker et no.domene, må de kjøpe domene hos en annen registrar.
- Egner seg hovedsakelig for mellomstore og større nettbutikker.
- Du kan lese mer om bygging av nettbutikker her.